loading...
دیابتی ها

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 55 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (0)

 

متفکربه تعدادی نویسنده نیاز مندیممتفکر

شرایط:

1.دیابتی باشد

2.سابقه دارباشد(وبلاگ نویس باشد)

اگر تمام شرایط را دارا می باشید یک ایمیل به ادرس:

Kolbe110@rayana.ir

ارسال کنید

امیرحسین قاسمی بازدید : 59 سه شنبه 01 بهمن 1392 نظرات (0)

بیش از 300 میلیون نفر در جهان از بیماری دیابت رنج می برند و برآوردها حاکی از آن است که این تعداد تا سال 2030 میلادی تقریبا دو برابر خواهند شد. قند بالای خون در صورت عدم کنترل می تواند آسیب جدی به چشم، کلیه ها، قلب و عروق و ارگان های مختلف بدن وارد کند. بنابراین یکی از کارهای لازم و همیشگی بیماران دیابتی کنترل مکرر میزان قند خون در طول روز است. روش رایج فعلی با استفاده از لانست ها و نمونه گیری خون انجام می شود که روشی تهاجمی و دردآور است آن هم برای تستی که بیمار مجبور است چند بار در طول روز آن را انجام دهد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 69 سه شنبه 01 بهمن 1392 نظرات (0)

در يک کار گروهی بین اعضای دانشگاه کارولينای شمالی، انستیتو تکنولوژی ماساچوست و بیمارستان کودکان بوستون، محققين به فن آوری ساخت شبکه ای از ذرات ریز قابل تزریق نانو دست يافتنه اند که می تواند با توجه به بالا رفتن سطح قند خون در بیمار مبتلا به ديابت، انسولین را در خون ترشح کند.

 

این فن آوری جديد بر روی موش های آزمایشگاهی تست شد و محققین دريافتند که يک مرحله تزريق می تواند سطح طبیعی از قند خون را تا 10 روز در یک موش مبتلا به دیابت فراهم کند.

امیرحسین قاسمی بازدید : 58 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (0)

 

دریچه‌ای نوین بر درمان قطعی دیابت

 

 

كسانی كه به كاربرد طب گیاهی علاقه‌مندند، می‌دانند كه استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها به دورانی بازمی‌گردد كه هنوز پزشكی مدرن و كاركرد‌های مولكولی و سلولی كشف نشده بودند.

 


لذا هرچند استفاده از گیاهان دارویی قدمت طولانی در درمان بیماری‌ها دارد اما هنوز تا پذیرفته شدن آن در طب مدرن و استفاده از خواص گیاهان دارویی در جریان اصلی پزشكی فاصله است.

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 99 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (0)

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: محققان کشور در تلاشند چهار بیماری صعب العلاج را با سلول درمانی، درمان کنند که در فاز اول درمان بیماری دیابت در دستور کار قرار گرفته است و ظرف دو ماه آینده خبرهای خوشی در زمینه درمان این بیماری ارائه می شود.

به گزارش مهر، نسرین سلطانخواه پنجشنبه در حاشیه گردهمایی محققان و دانشمندان در حوزه سلولهای بنیادی در جمع خبرنگاران در خصوص پروژه ملی سلول درمانی گفت: قرارداد اجرای طرح درمان بیماریهای صعب العلاج به روش سلول درمانی میان معاونت علمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضا رسید که طبق این قرار داد، مجری این طرح دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

امیرحسین قاسمی بازدید : 133 یکشنبه 29 دی 1392 نظرات (0)


تصویر

محققان مركز پزشكی تگزاس ادعای جدید و تكان‌دهنده‌ای در مورد دیابت دارند.مطالعاتی كه این دانشمندان روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند، باعث شد چنین نظریه‌ای را مطرح كنند. نتایج مطالعه‌ها ثابت كرد كه وقتی هورمون گلوكاگون از بدن موش‌ها حذف شود، دیگر نیازی به وجود انسولین در بدن آنها نخواهد بود. به زبان ساده‌تر یعنی در صورت حذف گلوكاگون، قند خون حتی بدون انسولین هم بالا نمی‌رود.

امیرحسین قاسمی بازدید : 75 یکشنبه 29 دی 1392 نظرات (0)

محققان با انجام تحقیقاتی بر روی موش ها، برای نخستین بار نشان دادند، پیوند سلول های بنیادی انسان می تواند به طور موفقیت آمیزی تولید انسولین را در بدن احیا و دیابت را در این جانوران درمان کند.
به گزارش شینهوا، این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا و واحد تحقیق وتوسعه ‘جانسن’ در نیوجرسی انجام شده است می تواند راه را برای ارائه درمان نوینی برای دیابت هموار سازد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 48 شنبه 28 دی 1392 نظرات (2)

بیماران مبتلا به دیابت (مرض قند) مجبورند سطح قند خون خود را با استفاده از دستگاهی به نام گلوکومتر اندازه بگیرند، چیزی که این دستگاه برای تعیین سطح قند به آن نیاز دارد، یک قطره از خون بیمار است، برای هربار تامین این قطره خون، فرد ناچار است با نشتر انگشتان خود را سوراخ کند، این مساله خودبخود دردناک است و وقتی دردناکتر میشود که باید هر روز چندین مرتبه و برای ماهها یا سالها تکرار شود. ‏

با چنین اوصافی طبیعی است که بعضی وقتها بیمار هوس کند با پشت گوش انداختن چند تا از تست ها، کمی از آزارشان خلاص شود. ‏

امیرحسین قاسمی بازدید : 62 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

خب منظور ما این نیست که مغز می تواند از خود انرژی های مثبت ساطع کند تا دیابت بهبود پیدا کند یا اینکه مغز فرمان بدهد که قند کمتری استفاده شود. این سلولهای مغزی هستند که در صورت لزوم می توانند از دروازه بیرون بیایند و برای جبران شکست، چند گل به دروازه حریف (بیماری قند) بزنند. دانشمندان ژاپنی با موفقیت نشان دادند که تزریق سلولهای مغزی به درون پانکراس (لوزالمعده) موش می تواند دیابت را درمان کند.

حدود 200 میلیون نفر در جهان به دیابت (مرض قند) مبتلا هستند. در سال 2007 فقط در آمریکا حدود 174 میلیارد دلار صرف کنترل و درمان این بیماری شد (که احتمالا تاکنون افزایش هم داشته است) و در همین سال این بیماری هفتیمن دلیل اصلی مرگ و میر در این کشور بود. با این حساب اگر این آزمایش در مورد انسان هم جواب بدهد، جالب و خوشحال کننده خواهد بود.

امیرحسین قاسمی بازدید : 29 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)
امیرحسین قاسمی بازدید : 21 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

دیابت و دندانپزشکی

کاهش حجم یا میزان اثر هورمون انسولین سبب افزایش قند خون بدن می شود. این بیماری که در اصطلاح پزشکی، دیابت نام دارد، در میان عامه به «بیماری قند» مشهور است. افزایش میزان قند خون می تواند به قسمت های مختلف بدن نظیر قلب، عروق، کلیه و چشم صدماتی وارد کند. همچنین می تواند سلامت دهان و دندان را به مخاطره بیاندازد و آن ها را مستعد صدمات و بیماری های مختلفی کند.

افزایش قند خون توانایی سیستم دفاعی بدن در برابر میکروب ها را کاهش می دهد و روند ترمیم زخم را کند می کند؛ تا به علت اهمال و کوتاهی افراد دیابتی در رعایت بهداشت دهان و دندان، در معرض ابتلا به بیماری های پیشرفته لثه و پوسیدگی منتشر دندان ها قرار بگیرند.

امیرحسین قاسمی بازدید : 20 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

کنترل ديابت دانش‌آموزان

انسولين

کمبود يا فقدان هورمون انسولين، علت اصلي ديابت در کودکان و نوجوانان است که در اين بيماري سلول‌هاي توليدکننده انسولين در پانکراس (لوزالمعده) آسيب‌ ديده و يا کاملا از بين مي روند.

کنترل و درمان ديابت نوع يک در کودکان و نوجوانان با تزريق انسولين امکان‌پذير است.

بيماران روزانه يک يا چند نوبت انسولين را به صورت زير جلدي به خود تزريق مي‌کنند. اين روش تزريق دردناک نيست،اما نکته مهمي که لازم است دانش‌آموزان در مورد انسولين بدانند، احتمال کاهش شديد قند خون است که به اصطلاح "هيپوگليسمي" ناميده مي‌شود و متعاقب تزريق انسولين ايجاد مي شود.

امیرحسین قاسمی بازدید : 21 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

تاثیر آدامس انسولین دار بر دیابت

آدامس انسولین دار

محققان دانشگاه سایراکوز با بررسی پروتئین های محافظ بدن، در حال تولید آدامس انسولین دار به منظور انتقال مستقیم انسولین به جریان خون افراد دیابتی هستند.

به گزارش مهر، یافتن شیوه هایی آسان تر برای انتقال انسولین به جریان خون یکی از مهم ترین شیوه های مهار بیماری دیابت خواهد بود. این بیماری که در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است، شیوع زیادی دارد.

یکی از برترین شیوه هایی که بیماران دیابتی همیشه آن را به دیگر شیوه های رنج آور برتری می دهند، استفاده از قرص های انسولین است، اما به دلیل اینکه انسولین به سرعت و تحت تاثیر دستگاه گوارشی از بین می رود، استفاده از چنین شیوه ای تا به حال ممکن نشده است.

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 34 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

مانیکور و پدیکور دیابتی ‌ها ممنوع!

پدیکور

مانیکور به معنی مرتب کردن ناخن ‌های دست و کلا رسیدگی به زیبایی دست و ناخن‌ هاست. پدیکور هم مراقبت و تامین زیبایی پاها و ناخن ‌های آن است.

این دستکاری ‌ها و سایش سطح پوست یا ناخن، با استفاده از برس‌ های زبر یا ساینده‌ ها، برای بیماران دیابتی ممنوع است.

چه بسیارند افراد دیابتی که با عدم مراقبت از خود و رعایت نکردن اصولی ساده هنگام گرفتن ناخن‌ها، انگشتان دست یا پای خود را زخم می ‌کنند و چون مبتلا به دیابت و قند خون بالا هستند، زخم‌ های آن ها دیر ترمیم می یابد و همین زخم‌ های کوچک عفونت کرده و منشا دردسرهای بزرگ می‌ شوند.

بنابراین به مبتلایان دیابت تذکر می دهم که از این کار صرف ‌نظر کرده و تنها به کوتاه کردن اصولی ناخن ‌ها اکتفا کنند، یعنی ناخن‌ها را حتما صاف بگیرند و هرگز کناره‌های آنها را نگیرند.

امیرحسین قاسمی بازدید : 65 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

پرسش ‌هاي شايع افراد ديابتي

اندازه گيري قند خون

آيا مي ‌توان از ديابت نوع دو پيشگيري کرد؟

براي پاسخ به اين سوال، دانستن معيارهاي تشخيص قند طبيعي، ديابت پنهان و ديابت ضروري است. بعد از آشنايي با معيارهاي تشخيصي ديابت مي ‌توان به بحث پيشگيري از ديابت پرداخت.

اگر فردي مبتلا به ديابت پنهان باشد، مخصوصا اگر همراه با آن عوامل خطر ساز ديگري مثل افزايش وزن ، بي ‌تحرکي ، سابقه فاميلي ديابت، فشار خون و چربي خون بالا نيز داشته باشد، احتمال ابتلا به ديابت در او افزايش مي ‌يابد. در اين حالت مي ‌توان با آموزش صحيح،‌ از افزايش قند خون او جلوگيري کرد و ميزان قند خون شخص را به محدوده ي طبيعي رساند و در نتيجه از ابتلا به ديابت نوع دو جلوگيري کرد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 37 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

انسولين يکي از بهترين دارو‌ها براي درمان ديابت است، اما درباره‌ اين داروي خوب و موثر، باورهاي نادرستي وجود دارد، باورهايي که گهگاه کار را به آن جا مي ‌رساند که برخي بيماران از مصرف اين دارو پرهيز مي‌ کنند.

گفتگوي زير با دکتر ايرج خسرونيا، متخصص بيماري ‌هاي داخلي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، درباره همين باورهاي غلط است.

تزريق انسولين

نخستين باوري که درباره انسولين هست، اعتيادآور بودن آن است. آيا اين حرف، مبناي علمي دارد؟

به‌ هيچ ‌وجه اين حرف صحيح نيست! مثل اين است که بگوييد يک ماده حياتي مثل خون، اعتيادآور است!

بعضي‌ ها مي‌ گويند انسولين ممکن است باعث نابينايي شود. اين چطور؟

امیرحسین قاسمی بازدید : 25 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

دیابتی ‌ها هفته ‌ای 150 دقیقه ورزش کنند

ورزش و دیابت

یکی از اصول درمان دیابت، تغییر روش زندگی است، یعنی بیمار دیابتی که قبلا چربی زیادی مصرف می ‌کرده و سیگار می‌ کشیده، باید مراقب غذا خوردنش باشد و سیگارش را ترک کند.

یکی از این موارد تغییر روش زندگی در افراد دیابتی، ورزش و افزایش فعالیت‌ های بدنی روزانه است، البته با زندگی ماشینی امروزی خیلی نمی ‌توان از بیمار دیابتی انتظار داشت که به راحتی ورزش را به برنامه و عادات زندگی ‌اش اضافه کند، مثلا برای عوض کردن کانال تلویزیون که تا 20سال قبل باید فرد بلند می ‌شد و می ‌رفت جلوی تلویزیون، امروز دستگاه کنترل از راه دوری ساخته شده که عدم تحرک را به ما القا می ‌کند، اما ورزش در بیماران دیابتی کمی ‌با بقیه فرق دارد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 27 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

استرس هم قند خون را بالا می برد

استرس

متاسفانه شیوع دیابت به ویژه دیابت نوع 2 طی دهه اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

تحقیقات گذشته نشان داده بود كه شیوه زندگی ناسالم، اعم از تغذیه ناصحیح و عدم تحرك بدنی، از طریق بروز چاقی باعث افزایش استعداد ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می‌شود.

اگرچه چاقی به‌طور كلی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌گردد، ولی اهمیت چاقی شكمی، در این زمینه بیشتر است.

اما نكته جالب توجه آن است كه تحقیقات جدید نشان داده است، تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شكم به همراه استرس بیش از حد (كه از ارمغان‌های زندگی امروزی است)، می‌تواند امكان بروز دیابت نوع 2 را در افراد با‌استعداد بالای ابتلا به دیابت افزایش دهد.

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 46 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

دو کلمه با 30 میلیون کودک دیابتی

تماشای تلویزیون در کودکان

بر اساس نتایج مطالعه جدیدی كه در كشورهای مختلف به انجام رسیده است، سطح قند خون در كودكان دیابتی، ارتباط قابل توجهی با مدت زمان نشستن پای گیرنده‌های تلویزیون دارد بنابراین پژوهشگران، این یافته خود را دلیل دیگری برای مقابله با تماشای طولانی‌مدت تلویزیون از سوی بچه‌ها می‌‌دانند...

در کنار این موضوع که برای ما به اثبات رسیده تماشای بیش از حد تلویزیون موجب بروز چاقی در بچه‌ها و دور ماندن آنها از فعالیت‌های مفید روزانه‌شان می‌شود و با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت تماشای تلویزیون به افزایش دیابت، خصوصا در بچه‌ها نیز منجر می‌گردد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 30 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

ديابتي‌ها سه جورند : ناآگاه، نيمه‌آگاه و آگاه

ديابت

بيماري ديابت در اثر ناتواني بدن در توليد هورمون انسولين، يا کاهش يا عدم اثر انسولين در سوخت و ساز مواد قندي پديد مي‌آيد.

امروزه ديابت يکي از مهم‌ترين مشکلات بهداشتي، درماني، اجتماعي و اقتصادي جهان است، به طوري که گفته مي‌شود بيش از 150 ميليون نفر در دنيا مبتلا به آن هستند.

جاي دور نرويم؛ در کشور خودمان نيز بيش از دو ميليون نفر به اين بيماري دچار هستند.

از آنجا که خود بيماران، عمده‌ترين نقش را در درمان ديابت به عهده دارند، کسب اطلاعات لازم درباره ديابت از اهميت خاصي برخوردار است.

اما اين، همه ماجرا نيست. خيلي‌ از ديابتي‌ها درباره بيماري‌شان طور ديگري فکر مي‌‌کنند:

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 26 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

ورزش قندتان را می‌سوزاند

ورزش

بیماری دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش آن در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‌آید. امروزه دیابت یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی، درمانی، اجتماعی و اقتصادی جهان به شمار می‌رود، به طوری که بیش از 150 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. یکی از بهترین شیوه‌های کنترل دیابت، ورزش و تحرک جسمانی است.

ورزش، گلوکز (قند خون) و گلیکوژن (ذخیره ی قندی در کبد) را در داخل ماهیچه‌های بدن می‌سوزاند. البته این پدیده در صورتی رخ می‌دهد که دیابت کنترل شده باشد. در حین و بعد از ورزش، قندخون وارد ماهیچه‌ها می‌شود و سطح گلوکز و گلیکوژن را به حد طبیعی می‌رساند. وجود برنامه‌های منظم ورزشی در افراد دیابتی، عکس‌العمل شدید انسولین را از بین می‌برد، چون عضلات و کبد عادت می‌کنند که گلیکوژن بیشتری ذخیره کنند.

امیرحسین قاسمی بازدید : 18 شنبه 28 دی 1392 نظرات (0)

تازه‌های اندازه‌گیری قندخون

دستگاه اندازه گیری قند خون

با این همه چیزهای مختلفی که قند را بالا یا پایین می‌آورند، چگونه باید قندم را در حد طبیعی نگه دارم؟

این سؤالی است که خیلی از دیابتی‌ها آن را می‌پرسند.

حتما در مورد شما هم اتفاق افتاده است که بعضی وقت‌ها قندتان بالا برود و بعضی وقت‌ها پایین، چون قند خون تحت تاثیر عوامل مختلفی بالا یا پایین می‌رود. خوردن غذا، قند را بالا می‌برد. انسولین، قند را پایین می‌آورد. استرس قند را بالا می‌برد و ورزش قند را پایین می‌آورد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 20 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
ديابت

همانطور که مي دانيم، ديابت بيماري است که با افزايش ميزان قند خون در اثر کمبود ترشح انسولين (ديابت نوع يک) و يا اختلال در فعاليت انسولين (ديابت نوع دو) بروز پيدا مي کند. بيش از 90 در صد ديابتي ها، به ديابت نوع دو گرفتار مي باشند.

از آنجا که شيوع ديابت نوع 2، در طي سال هاي اخير افزايش بي رويه اي پيدا نموده و از طرف ديگر سن ابتلا به اين نوع ديابت نسبت به دهه هاي قبل به مراتب کاهش يافته و به عبارت ديگر جوانان بيشتري به اين نوع ديابت مبتلا مي گردند، لذا شناسايي عوامل خطر ديابت باعث شناخت زودتر اين بيماري و پيشگيري در مراحل اوليه و در نهايت جلوگيري از بروز عوارض ديابت خواهد شد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 26 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
اندازه گیری قند خون

دیابت بیماری است كه در آن، بدن قادر به تولید انسولین و یا استفاده مناسب از این ماده نمی باشد. انسولین هورمونی است كه برای تبدیل قند، نشاسته و دیگر غذاها به انرژی، مورد نیاز می باشد و برای زندگی روزانه ضروری است.

دیابت و یا همان بیماری قند، به مجموعه ای از اختلالات اطلاق می شود که باعث می شود سلول های بدن نتوانند به نحو مناسب از کربوهیدرات ها به عنوان یک ماده غذایی اساسی استفاده نمایند، که نتیجه آن افزایش میزان قند خون خواهد بود. اگرچه ژنتیك و عوامل محیطی مانند چاقی و كم تحركی در بروز دیابت موثر هستند، ولی علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته می باشد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 25 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
دوچرخه سواری

متخصصین دیابت و تغذیه، همیشه افراد سالم و نیز مبتلایان به دیابت را به داشتن فعالیت بدنی منظم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و نیز برای کنترل قند خون در مبتلایان به این بیماری تشویق می کنند.

اما افزایش فعالیت بدنی چه فوایدی برای افراد دیابتی دارد؟

- قند خون و فشار خون را کاهش می دهد.

- کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

- توانایی بدن را در استفاده از هورمون انسولین بهبود می بخشد.

- خطر حمله های قلبی و سکته کاهش می یابد.

- قلب و استخوان ها را قوی نگه می دارد.

- مفاصل را منعطف نگه می دارد.

- احتمال بروز مشاجره و استرس را کاهش می دهد.

- به کاهش وزن کمک می کند.

امیرحسین قاسمی بازدید : 44 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

عفونت ادراری در دیابتی ها بیشتر است

آزمایش ادرار

شیوع عفونت‌های ادراری در خانم‌های دیابتی بیشتر از زنان غیردیابتی است.

این میزان شیوع وقتی افزایش چشم‌گیری دارد که طول مدت دیابت نیز بیشتر باشد.

ضمنا اگر قند خون افراد دیابتی (چه خانم و چه آقا) کنترل نشده باشد، علاوه بر افزایش شیوع، شدت عفونت ادراری نیز بیشتر می‌شود.

نکته بعدی اینکه افراد دیابتی نسبت به غیردیابتی‌ها، بیشتر به عفونت‌های ادراری بدون علامت مبتلا می‌شوند، یعنی با اینکه آزمایش کشت ادرارشان مثبت شده(نشان می دهد عفونت دارند)، ولی خود شخص علامت‌هایی مثل سوزش ادرار، تکرر ادرار، تب و درد در ناحیه پایین شکم ندارد.

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 25 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
ورزش

همان طور که در مطلب قبلی با عنوان " فواید ورزش در دیابت" گفته شد، داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از اهداف مهم در کنترل بیماری دیابت می باشد. منظور از ورزش در دیابتی های نوع دوم که معمولا سال ها عدم تحرک را در زندگی تجربه کرده اند، شرکت در فعالیت بدنی سنگین نیست، بلکه شروع آن با جلسات ساده پیاده روی 10 دقیقه ای که در ساعات مختلف روز تکرار می گردد می تواند آثار مفید ورزش را در این بیماران نمایان سازد.

اما همان طور که فعالیت بدنی برای کنترل قند خون مفید است، توجه به یک سری از نکات برای جلوگیری از عوارض ناخواسته ضروری است.

آیا یك فرد دیابتی می تواند در هر زمانی، فعالیت بدنی و ورزش داشته باشد؟

امیرحسین قاسمی بازدید : 34 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

دیابتی ‌هایی که از آن طرف بام می ‌افتند

بی هوش شدن

اغلب بیماران دیابتی درباره افزایش قند خون و راه‌ های کنترل آن، اطلاعات کافی دارند. ولی تعداد کمی از این بیماران به آثار کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی واقف هستند. بنابراین ذکر نکاتی در خصوص این مشکل برای بیماران دیابتی حایز اهمیت است.

6 نکته زیر از مهم ‌ترین نکاتی هستند که بیماران دیابتی باید درباره افت قند خون خود بدانند:

1- خطرناک ‌ترین و شایع‌ ترین عارضه تزریق انسولین، کاهش ناگهانی قند خون است.

امیرحسین قاسمی بازدید : 26 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

اهمیت تشخیص و درمان

انسولین

چرا تشخیص و درمان پره دیابت اهمیت دارد؟

همانطور که در مقاله قبلی توضیح داده شد، دیابت یک روزه به سراغ شما نمی آید. لذا هر چه زودتر این بیماری را تشخیص دهید، در درمان آن موفق تر خواهید بود.

اگرچه دیابت و بویژه مرحله قبل از دیابت، در خیلی از موارد علائم خاصی ندارند، اما در افرادی که خطر بروز دیابت بیشتر است، با آزمایش خون می توانید اختلال تحمل قند را تشخیص دهید.

امیرحسین قاسمی بازدید : 45 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

افراد پرخطر، علائم و تشخيص

آزمايش قند خون

ديابت از بيماري هاي مزمني است که به دليل اختلال در متابوليسم قندها ايجاد مي گردد. شما يک روزه مبتلا به ديابت نمي شويد، بلکه اين بيماري معمولا با اختلال تحمل گلوکز که اصطلاحا مرحله "پره ديابت" يا "قبل از ديابت" شناخته مي شود، آغاز مي گردد.

پره ديابت که به عنوان عارضه عدم تحمل گلوکز نيز شناخته مي شود، معمولا هيچ علامت خاصي ندارد. اين حالت اغلب قبل از ابتلاي جدي به ديابت نوع دوم بروز مي کند.

اگرچه آمار دقيقي در اين زمينه در ايران موجود نيست، ولي به نظر مي آيد که در کشور ايران افراد بسياري مبتلا به پره ديابت هستند. مطالعات انجام شده در شهر تهران نشان دهنده ابتلاي يک سوم از افراد بالغ به ديابت و يا مرحله قبل از ديابت مي باشد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 25 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

سکته ی بدون درد، خبر نمی کند

سکته قلبی

"سکته خاموش" اصطلاحی است که پزشکان برای سکته قلبی در بیماران دیابتی به کار می‌برند. لابد می‌دانید که سکته قلبی یکی از عوارض بیماری دیابت است.

برای آشنایی بیشتر با این عارضه به سراغ دکتر منوچهر جزایری، فوق‌تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا اطلاعاتمان را در این خصوص افزایش دهیم.

امیرحسین قاسمی بازدید : 45 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
قلب

در بیماران دیابتی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر می باشد و این حالت در دیابت نوع 2 رایج تر است.

مطالعه ی تحقیقی فرامینگام نشان داد افراد دیابتی بیشتر از افراد غیر دیابتی ، مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند. مطالعه فرامینگام برای تعیین عوامل خطر پیشرفت بیماری قلبی، گروه هایی از افراد جامعه، از جمله افراد دیابتی را بررسی کرد. این مطالعه نشان داد اختلالاتی که از چند جهت، سلامتی را تهدید می نمایند (از جمله بیماری دیابت)، احتمال پیشرفت بیماری قلبی را افزایش می دهند. متاسفانه باید اذعان نمود در افراد مبتلا به دیابت، حتی اگر قند خون هم کنترل شود، میزان خطر ابتلا به حملات قلبی افزایش می یابد، ولی این خطر در صورت عدم کنترل قند خون به مراتب بالاتر خواهد بود.

امیرحسین قاسمی بازدید : 23 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
حمله قلبی

علائم شایع حمله قلبی کدامند؟

با توجه به آثار سوء و غیر قابل جبران حمله قلبی، علاوه بر پیشگیری از بروز این حملات، آشنایی با علائم شایع آن و تشخیص زودرس این حملات، نقش اساسی در بهبود فرد مبتلا ایفا می نماید.

برخی علایم یک حمله قلبی به شرح زیر است:

- تنگی نفس

- احساس غش و ضعف

- احساس سرگیجه

- عرق کردن غیر منتظره و شدید

- احساس درد در شانه ها، فک و بازوی چپ

- احساس درد و فشار در قفسه سینه (به ویژه در طی فعالیت بدنی)

- حالت تهوع

امیرحسین قاسمی بازدید : 28 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

هشدار به دیابتی‌ها درباره چربی خون

مرد مبتلا به دیابت

در مبتلایان به دیابت، اختلالات چربی خون بیشتر از افراد عادی دیده می‌شود. به همین دلیل به همه دیابتی‌ها توصیه می‌کنیم مراقب چربی خون خود باشند و مرتبا از این نظر توسط پزشک بررسی شوند.

 

نکته مهم آن است که میزان چربی خون طبیعی در دیابتی‌ها نسبت به افراد غیر دیابتی، خیلی کمتر است، مثلا میزان LDL (کلسترول بد خون) افراد دیابتی باید کمتر از 100 و کلسترول کل خون باید کمتر از 160 باشد، در حالی که برای فرد غیردیابتی، میزان طبیعی LDL کمتر از 130 و کلسترول کل کمتر از 200 است.

 

از آنجا که دیابت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ‌عروقی را بالا می‌برد و به خصوص همراهی آن با چربی خون بالا موجب تصلب شرایین می‌شود، برای پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی در بیماران دیابتی، علاوه بر کنترل قند خون، باید چربی خون نیز توسط پزشک کنترل گردد و پایین نگه داشته شود.

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 32 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

دیابت قابل علاج نیست، ولی قابل کنترل است

روز جهانی دیابت

14 نوامبر (23 آبان 1388) هر سال، روز جهانی دیابت نامیده می‌شود.

دیابت، یک بیماری هزار چهره است و در هر مریضی به شکلی ظاهر می‌شود. من هیچ دو بیمار دیابتی را نمی‌شناسم که کاملا، یکی باشند. لذا نمی‌توان برای تمام بیماران دیابتی، یک نسخه واحد پیچید و یک دستورالعمل واحد تدوین نمود.

از طرف دیگر، دیابت، یک بیماری شایع، پرعارضه، مزمن و صعب‌العلاج است. اگر در این چند واژه دقت کنید، درخواهید یافت که دیابت چه دامنه‌ وسیعی دارد.

دیابت می‌تواند دارای چهره‌ای خشن یا ملایم باشد. برخورد ما با دیابت نیز متناسب با شدت و ضعف این بیماری است، مثلا بیماری دیابتی که در آستانه ی قطع عضو است، با بیماری که با مصرف یک قرص در روز بیماری خود را کنترل می کند، فرق دارد.

در حال حاضر دیابت، قابل علاج نیست، ولی قابل کنترل و مهار شدنی است.

امیرحسین قاسمی بازدید : 66 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)

اطلاع از موارد زیر برای دیابتی هایی که قصد ازدواج دارند، مفید است.

مشاوره ژنتیک

1- یکی از علل شیوع بیش از حد دیابت، مخصوصا دیابت نوع دوم، ازدواج ‌های فامیلی است. هنوز هم در بعضی از فامیل‌ ها و قومیت ‌ها، ازدواج‌ های فامیلی مرسوم و متداول است. اصولا دیابت هم یک بیماری ژنتیک و هم معلول عوامل محیطی است. عوامل محیطی در حقیقت آن ژن را شعله ‌ور و بیدار می‌ کنند.

 

2- جوانانی که در آستانه ازدواج هستند، لازم است قبل از ازدواج حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند و با متخصص ژنتیک یا غدد مشورت کنند. این مشاوره را باید در همان ابتدا و قبل از عمیق شدن رابطه عاطفی انجام داد. آن چه متاسفانه امروز رایج است، موکول کردن مشاوره ژنتیک به موقعی است که همسر دلخواه خود را انتخاب کرده‌اند و اساسا نمی ‌توان آن ها را منصرف کرد.

 

امیرحسین قاسمی بازدید : 22 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
فرد ديابتي

شيوع ديابت به ويژه ديابت نوع دوم که بيشتر با شيوه زندگي ما در ارتباط مي باشد، در طي دهه اخير افزايش چشمگيري داشته است. باورهاي نادرست بسياري در مورد ديابت وجود دارد که سبب مي شود کنترل اين بيماري مزمن در بعضي از مبتلايان با مشکل مواجه شود. جالب آن که بعضي از بيماران بين بيماري قند و ديابت تفاوت قائل هستند و به نوعي از کلمه ديابت فرار مي کنند و تصورشان آن است که فقط مقداري قندشان بالاتر از ميزان طبيعي است. واقعيت آن است که با کتمان نمودن بيماري مساله حل نخواهد شد. از آنجا که ديابت يک بيماري است که سيستم هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار مي دهد، تصحيح باورهاي غلط درباره ديابت، پيشگيري و درمان اين بيماري را تسهيل مي نمايد. در اين مقاله ما سعي مي کنيم که شما حقايقي را در مورد ديابت دريابيد و بياموزيد چگونه از باورها و تصورات غلط دوري  کنيد.

باور غلط: ديابت يک بيماري جدي نيست.

امیرحسین قاسمی بازدید : 31 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
فرد ديابتي

همان طور که در مقاله قبل بيان شد شيوع ديابت، که ناشي از اختلال سوخت و ساز قند در بدن مي باشد، در طي دهه اخير افزايش يافته است. با توجه به شيوع ديابت، باورهايي نادرست در مورد اين بيماري وجود دارد که گاه نتيجه تجربيات شخصي افراد است که با واقعيت سازگاري ندارد. از آنجا که اين باورهاي نادرست مي تواند کنترل اين بيماري را با مشکل مواجه نمايد، در ذيل به نمونه هايي ديگر از اين باورهاي نادرست و حقيقت آن  اشاره مي نماييم.

باور غلط: اگر شما ديابت داريد ، بايد مواد غذايي حاوي نشاسته مثل نان، سيب زميني، ماکاروني و برنج  را از رژيم خود کاملا حذف نماييد.

امیرحسین قاسمی بازدید : 27 سه شنبه 01 مرداد 1392 نظرات (0)
اندازه گیری قند خون

خیلی از افرادی که مبتلا به دیابت می گردند پس از تشخیص بیماری خود در مرحله ابتدایی به دنبال راه حلی سریع، جهت ریشه کنی این بیماری مزمن می گردند و پس از آن که دیدند این بیماری از آنجا که سیر مزمن دارد درمان آن هم سیری طولانی خواهد داشت گاه دچار ناامیدی و افسردگی می گردند.

واقعیت آن است که دیابت بیماری مزمنی است که شما می توانید با رعایت یک سری از اصول، این بیماری را کنترل کنید و زندگی فعال و عمری طولانی داشته باشید. هر فرد مبتلا به دیابت نیازهای متمایز و مخصوص به خودش را دارد و لذا در کنترل دیابت شما باید بر اساس شرایط فردی خویش میزان دارو، تغذیه و فعالیت بدنی تان را تنظیم نمایید. بر همین اساس توصیه می شود که شما با گروه پزشکان متخصص که تحت عنوان تیم درمانی شما می باشند، مشورت نمایید تا بهترین الگوی درمانی برای شرایط تان را بیابید.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
سلام به همه ی دیابتی های گل امیدوارم از وب سایتم خوشتون بیاد این وبسایت و به بقیه هم معرفی کنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 1,613
  • بازدید کلی : 12,284
  • کدهای اختصاصی